søndag den 1. juli 2012

Paris .....

Paris er en vidunderlig by. Vi var meget rundt og her kommer billeder fra vores 2. dag i byernes by ...

Her er en smuk bygning, ved ikke lige hvad de bruger den til..... Vi er på vej til d´Orsay museet. Det er et museum lavet i en gammel banegård ...

Ja de er ikke uden humor de franskmænd. Det skilt blev starten på søgning efter sjove skilte ....

En meget lille fransk bil....

Strikkekunst i en dyr butik ....

2 han elefanter ved d´Orsay museet ...

Køen var ikke en man lige kom igennem. Heldigvis var det tørvejr og solen skinnede ikke så meget.

Indenfor i den gamle banegård.... Det var ikke så tilladt at fotograferer, derfor ikke så mange billeder herfra d´Orsay.

Hende her er vi begge to meget vilde med, derfor måtte jeg altså lige tage et billed af hende. Det er Edgar Degas der er mesteren bag "Lille danserinde".

Et kig ud gennem et af urene på facaden af "banegården". Det er Loure der ses udenfor ....

Et kig oppe fra og ned over museet ...

Det var meget smukt ... man skulle nok have været der for at få fornemmelsen af stedet.

Så er vi kommet ud igen og går gennem smågader i Latiner kvarteret... Her kan man købe isbjørne og næsehorn. Hvis nogen lige skulle have brug for at have sådan en stående.

Et billed på vores spisested. Lige ved Sorbonne universitetet.

John ser lidt mistænksom på sin sandwich, han drikker øl og jeg fik vand i en vodka flaske.

Jomfru Maria og Jesus i nye klædedragter ....

Til den dovne havemand ....

Så er vi kommet hjem igen .....

Så er vi kommet til dag 3.


Her er vi kommet til Pompiduo centret. Udenfor var der dette kunstværk. Jeg husker ikke hvem der har lavet disse kunstværker, men det var noget med de symboliserede en ballet.

Flot vægmaleri ....

Et træbord i et stykke ....

Underholdning for de mindste udenfor. Kæmpe sæbebobler ....

Der var også lidt at kigge på for de store drenge ....

Her står vi ved Loure og den triumfbue der er der. Så skulle man kunne se igennem den næste og helt hen til den tredie....

Her er jeg ved Loure....

Endnu en bro med hængelåse. Her er der dog ikke så mange på  .... endnu. Det er Ile de la Cité den ø der er mellem broerne.

Så er vi kommet til dag 4.


En af "vores" metrostationer. Vi havde 4 lige omkring hvor vi boede.

Så synes John jeg skulle på stofindkøb. Her var gader med stofbutikker. Ikke alle var patchwork stoffer, men der var mange alligevel.

Stoffer i lange baner ...

Sacré Coeur med min dejlige mand i forgrunden

Den meget smukke kirke. det er noget de kan med lofter de franskmænd. Jeg er vilde med deres udsmykninger....

Der er forskellige måder at tjene penge på. Ham her stod så stille, så man kunne tro han var lavet af bronce.

På Place du Tertre vil jeg kun drikke champagne. Så bestemmer John selv om hvor tit han vil besøge denne dejlige plads i Montmatre sammen med mig.

Min udsigt på place du Tertre

Livet på pladsen. der var rigtig mange der malede og tegnede turisterne.

Her er hun igen. Degas "Lille danserinde". Her var hun til salg, men prisen kender jeg ikke.

Så holder broncefiguren lige en lille pause

Lidt af det gamle Montmatre.

Parises sidste vinmark. Vinbonden klipper stokkene her.

Surrealismen er mig...!

Salvador Dali museet var et af mine ønsker, det ville jeg meget gerne se.

2 x Dali ....

Den her var vist til salg ....

En fin lille mølle, den ene af de vistnok  2 eller 3 der er tilbage i Paris.

Vægdekoration...

Vi gik meget i Paris, mellem 6 og 8 timer var vi på benene hver dag....

Kirkegården i Montmatre .... Så meget forskellig var en dansk kirkegård.

Ja det siger jo sig selv, Molin Rouge. Jeg havde ikke brug for/behovet for at komme ind og se en forestilling. Men jeg ville gerne se den udefra.

Der er tøjforretninger til alle i Paris...

Her er også mange elstandere til elbilerne. det var dejligt. Vi så mange store 4 hjulstrækkere, men kan ikke forstå hvad man vil med så stor en bil i byen.

Hende her stod og ventede på kunder. Denne del af byen var meget anderledes en der hvor vi boede :-)

Selvportræt ....

Endnu en trappe.

Jeg synes det er så flot en kirke, så her er lige et billed til. Vi havde gået en planlagt rundtur. Så kom vi nemlig tilbage til stofgaderne igen.

Mere patchworkstof .... I denne her butik fandt jeg ikke noget jeg ville have med hjem...

Så kom vi til Luxenburg parken. Eiffeltårnet er i baggrunden.

I en musik pavillion spillede børnene koncert. det var en rigtig dejlig oplevelse at få forærende.

Lidt kunst i parken...

Vi gik til vores lokale købmand og købte krus, rødvin, skinke, ost og barguette. Så her ved kanten af Seine sidder vi og spiser vores aftensmad. Det var så dejligt at kunne afslutte en dejlig dag på denne måde.

Denne kæde har jeg fået af min dejlige mand. Han købte den på Salvador Dali museet....

Aftenstemning lige nedenfor vores værelse.....

det er meget dejligt at genopleve Paris igen, når jeg sætter billeder på bloggen. I er velkomne til at lægge en kommentar ind...

2 kommentarer:

  1. Nøjjjj hvor en spændende tur i har været på ....rigtig godt det foto hvor du står foran stofrullerne "Mettes paradis" :o) Ses snart.

    SvarSlet
  2. Tak Mette, dine billeder fra Paris vækkede nogle dejlige minder. En skøn og spændende tur I har haft, med mange oplevelser.
    Knus fra Esther

    SvarSlet